Hjälp ditt barn att somna själv

Ut på grusgången med vagnen. Slingvagga, pilatesboll och vitt brus.
Är det skruven utan ände?

Många föräldrar tycker att mycket små barn sover bäst i rörelse eller buller. Det är vettigt när du tänker på var barnet kommer ifrån. Det är mer drönare på ljud och rörelse i livmodern än man skulle kunna tro. Därför vet din bebis inte intuitivt vad det innebär att somna i vila. Det måste läras in och barnmorskan och sömnrådgivaren Karen Kildahl kan något om det. 

Som sömnrådgivare på Baby Institute har Karen handlett tusentals familjer som kämpar med sömnen på ett eller annat sätt. Hon undervisar också i kursen Sov i babysteps, som handlar om alla möjliga sömnproblem i familjen med små barn, inklusive rörelsen. 

Från sömn i rörelse till sömn i vila

Det är såklart viktigt att säga att träning inte är en dålig vana i sig – inte ens när det kommer till sömn. Så här började vi alla i livmodern – med sömn i rörelse. Helt naturligt.

Men efter förlossningen upplever många familjer att sömn på resande fot blir opraktisk. 

Till en början kan de långa promenaderna med vagnen vara trevliga nog, men om din bebis bara kan sova när du är aktivt delaktig blir det både ansträngande och outhärdligt i längden.

Enligt sömnrådgivare Karen Kildahl kan du hjälpa ditt barn att ta resan från att vakna till att sova på många sätt och det behöver inte involvera rörelse:

"Det krävs tålamod, men det är ingen raketvetenskap. Vi vet det från allt annat vi måste lära oss som barn. Vi börjar inte heller med Harry Potter när det gäller att lära sig läsa. Vi börjar med ljud, bokstäver och nisseböcker – och sedan uppgraderar vi sakta därifrån.”

I mitt samtal med Karen känner jag det långsamt är ett viktigt lösenord. Och då handlar det inte bara om att lugna ner sig – utan att bli vaggad till sömns. Det handlar också mycket om att hjälpa bebisen vidare i sömnen.

Somna och håll dig i sömnen

Du vet det säkert från dig själv. Du skannar bara av rummet innan du går och lägger dig. Speciellt om du sover på en ny plats. Kanske gör du det omedvetet, men din hjärna registrerar vad som händer runt omkring dig innan du somnar. Det är en slags försiktighetsåtgärd. Hjärnan ser till att du säkert kan sänka paraden och släppa medvetandet. 

När vi är säkra sover vi bäst. Åtminstone så länge som en sömncykel vanligtvis varar (en och en halv timme för vuxna). Varje gång du avrundar en sömncykel vaknar ditt medvetande lite. Men om allt är ok, fortsätt bara att sova.

Karen säger att samma sak händer de flesta barnrum:

"Barnet tar bara en mental skärmdump av situationen innan sömnen tar över. Så när medvetandet knackar på efter en halvtimme (barn har en något kortare sömncykel än vuxna) ska allt helst vara som på den mentala skärmdumpen. Om något är annorlunda (t.ex. om rörelsen har stannat) finns det goda skäl att vakna helt. För det kanske inte är säkert att sova längre?”

Därför är det attraktivt att titta på hur vi lär våra barn att somna – utan rörelse. När det samtidigt hjälper barnet att hålla i sömnen under en längre tid visar det sig att både barn och vuxna har nytta av det.

Men hur gör man det? Hur lär man sin bebis att somna själv – utan rörelse?

Hur du hjälper ditt barn att somna själv

Karen förklarar att just rörlig sömn innehåller fyra element, som på sitt sätt är beroendeframkallande och därför bidrar till att bekräfta barnet att rörelse behövs för att somna (och behålla sömnen).

Vill du hjälpa ditt barn från rörelse till lugn kan du med fördel sakta skruva ner de beroendeframkallande elementen:

"De fyra beroendeframkallande elementen i rörelse är hastighet, riktning, kraft och rytm.

Hur snabbt går du av med barnvagnen? Hur snabbt hoppar du på pilatesbollen? Försök att sakta ner tempot.

När vi pratar om riktning är "upp och ner" betydligt svårare för nervsystemet att avlära än "från sida till sida". Det är helt enkelt mer beroendeframkallande att studsa. Och inte ett ont ord om det. Det finns en anledning till att selevaggan, som hoppar upp och ner, är så populär i många hem. Det kan vara en livräddare för familjer som kämpar med sömnen. Men försök ändå göra en långsam utfasning av "upp och ner"-rörelsen och ersätt den med "från sida till sida".

Hur kraftfulla är rörelserna du använder? Det är stor skillnad på om vagnen rullar på nylagd asfalt eller gammal kullersten. Försök att trappa ner med något emellan, t.ex. en grusväg.

Äntligen har vi rytmen. En rytmisk rytm är lugnande och beroendeframkallande för hjärnan. Det är därför jazz kan vara stressande att lyssna på. Ledsen till alla jazzfans, men även om det finns gott om rytm i jazzen är den sällan särskilt stadig och därför är den ett bra exempel. Försök att bryta upp rörelsens rytm lite utan att bli helt jazztokig. Börja till exempel med att pausa rytmen vid vart fjärde slag och expandera långsamt därifrån.”

Återigen ordet där: långsamt. Att lära ett barn att somna i vila är en process som inte kan tas på en gång. Det skulle motsvara att säga till en vuxen att han plötsligt borde sova stående. Luffare. Det kommer inte att lyckas. Om man inte är livräddare kanske. 

Men med små steg – eller babysteg – är även de största förändringarna möjliga.