Sensorimotorisk träning stärker ditt barns neurologiska grund

Sagt på vardagsdanska är det bra för hjärnan att leka med både sinnen och motorik. Få en pediatrisk arbetsterapiinput och några konkreta idéer för sensorisk lek med ditt barn här.

Så vad är det, den där sensomotoriska träningen? Barnarbetsterapeut Ann Helene Kristensen från Små steg förklarar att det syftar till att stärka grovmotoriken genom aktiviteter som stimulerar de sensoriska systemen:

”En gång i tiden pratade man om motorisk utveckling och sinnen som två saker som var åtskilda. Som tur är har vi blivit klokare – idag pratar vi om sensomotorisk utveckling. Det ena händer inte utan det andra."

Lek med sinnena - med din bebis

Du har säkert hört från många att det är bra för din bebis att ligga på mage – och det med goda skäl. Det är ganska bra träning att ligga på mage när man är bebis. Nyfikenheten vinner och huvudet lyfts med muskelhjälp från rygg och nacke. Händerna kommer till användning när något ska undersökas vidare (och stoppas i munnen). Så småningom är det också från magpositionen som ditt barn lär sig att hålla sin egen vikt och börjar krypa och krypa. 

Så bebis på magen är bra. Kolla upp.

Men det är såklart också skönt att vila på rygg. Det är inget fel med det. I detta avseende har många familjer med små barn nytta av en aktivitetsställ, vilket hjälper till att avgränsa det utrymme som barnet måste förhålla sig till när det ligger på rygg. Barnarbetsterapeuten Ann Helene Kristensen säger att ryggstödet har sin berättigande – också i ett sensomotoriskt utvecklingsperspektiv:

”Vi predikar att barnet ska ligga mycket på mage. Men för att kunna rulla från rygg till mage är det en förutsättning att bebisen har balansen i ryggläge. Att ligga på rygg och titta upp och ut åt sidorna hjälper till att stärka ryggläge.”

På så sätt kan aktivitetsläktaren med olika upphängningar användas för att stärka de allra minsta sinnesmotoriken. 

Barnarbetsterapeutens tips för sensorisk lek med aktivitetsstativ

Det kan vara lockande att stoppa alla dina favoritleksaker på aktivitetsstället. Pang färger och hela pivoten. Såvida du inte är den minimalistiska och färgkoordinerade typen. Båda är bra så länge din bebis är nöjd. 

Men vill man ägna tid åt aktivitetsstället lite mer avsiktligt i förhållande till sensorisk utveckling kan man, enligt Ann Helene, med fördel nöja sig med en enstaka leksak eller två på aktivitetsläktaren åt gången:

"På det sättet kan du kontrollera ditt barns uppmärksamhet och kroppsställning under stativet genom att trycka leksaken fram och tillbaka på pinnen."

3 sensoriska spel för barn

Ann Helene sprudlar av fina idéer för vad du kan göra själv hemma, för att stärka ditt barns naturliga förmåga till sinnesbearbetning. Du använder förmodligen redan många av de bästa sinnesspelen hemma, som det naturligaste i världen. 

Det borde bara inte vara ännu ett svårt projekt – det bästa är faktiskt när den sensomotoriska träningen bara smälter samman med naturlig lek.

Här får du barnarbetsterapeutens topp 3 sinneslekar för barn:

Tumletoppen

Den eviga klassikern. Du kanske känner till det från lekplatsen eller gymmet när du var barn. Vissa kallar det tummen upp - också ett bra namn. 

Men tumlaren ger inte bara galna barn. Den kan göra mer än så. Tumlartoppen stimulerar ditt barns vestibulära sinne – även kallat labyrintsinnet. Ja, kärt barn kan ha många namn. Vi kan också bara kalla det för känsla för balans. Det är sinnet som ser till att hjärnan vet när den ska placera kroppen – både vertikalt, horisontellt och diagonalt. 

Ett välstimulerat balanssinne ger initialt bättre balans – kul nog. I nästa omgång påverkar det både koncentration, språkutveckling och synsinne positivt. 

Så torktumlaren är en hit – både när pappa var pojke och nu. Med Ann Helenes ord har vissa saker bara kommit för att stanna för att det fungerar. Det är så det är.

Sansebolde

Bollen är förmodligen en universell leksak. För både barn och vuxna i verkligheten. Främst för lek och sport, men även för sensomotorisk träning. 

Sensoriska bollar och massagebollar finns i en mängd olika storlekar, former och färger. Bollar med olika struktur och vikt kan initialt hjälpa ditt barn att avkoda olika ytor. Än så länge är allt bra.

Det är det taktila sinnet som stimuleras här. I dagligt tal: Känslan.

När du använder en massageboll på din kropp hjälper du ditt barn att definiera och avgränsa vart kroppen tar vägen och resten av världen börjar. Utan tvekan en bra utgångspunkt att ha.

Löparcykeln

Vi kommer inte runt löparcykeln. Enligt Ann Helene är det en hit i hela småbarnsåldern och mer att:

"Så fort ditt barn kan gå stabilt rekommenderar jag att du erbjuder dem den första lilla fyrhjuliga motionscykeln. När barnet blir större kan du byta ut cykeln med en större utmaning.”

Små barn har av naturen inte en särskilt välutvecklad känsla för muskel-led (nördiga typer kan säga proprioceptiv känsla, men vi håller oss till det vi kan uttala). Den underutvecklade muskelkänslan tar sig uttryck i det klumpiga sättet att små barn rör sig. 

Det finns nästan inget sötare än små barn som inte alls fattar var den egna kroppen befinner sig i förhållande till omgivningen. Men visst, det är inte så charmigt om det fortsätter så in i vuxen ålder.

Som tur är stimuleras muskel-ledsinnet helt naturligt i takt med barnets förmåga att krypa, stå och gå. Det kommer sakta men säkert mer och mer kroppskontroll. Men all rörelse hjälper. Sen upp på löparcykeln och iväg.

Se barnarbetsterapeut Ann Helene Kristensens video om löparcyklar för småbarn: